Drukuj
Kategoria: Debiuty
Odsłony: 375

WGM Raluca Sgîrcea, IM Renier Castellanos

https://thechessworld.com/

Od pierwszego momentu, w którym zaczynamy grać w turniejach szachowych, rozumiemy znaczenie posiadania solidnego repertuaru debiutowego. Jednak, gdy już ustalimy, jaki repertuar debiutowy chcemy stworzyć, zdajemy sobie sprawę, że nie jest to łatwe, jak się wydawało. Zanim przejdziesz do skomplikowanych teoretycznych linii, musisz zdecydować, jak właściwie rozpocząć grę. Żeby to zrobić, zalecamy ocenę swojego stylu gry i rodzaju pozycji, które lubisz grać, obejrzenie wielu partii i wybór tych pozycji, które najbardziej lubisz. Aby pomóc ci ocenić siebie lepiej i podjąć właściwą decyzję, w tym artykule podamy kilka powodów, dla których nie należy grać 1.d4.

1. Walka strategiczna

Jeśli lubisz atakować i zawsze szukasz komplikacji, to otwarcie prawdopodobnie nie jest dla ciebie. Większość gier środkowych z pionami hetmańskimi wymaga manewrowania i dobrego zrozumienia gry pozycyjnej. Tutaj gra opiera się na planach, a nie na dokładnych obliczeniach.

Ważne jest, aby dobrze rozumieć podstawowe elementy strategiczne (słabości, tworzenie słabości, para gońców itp.) i umiejętność wykorzystania ich w praktyce.

2. Wyrównane gry środkowe

Poza kilkoma debiutami takimi jak Obrona Królewsko-Indyjska, gdzie gra może być skomplikowana, większość otrzymanych pozycji po 1.d4 jest równa lub nieznacznie lepsza.

To niekoniecznie oznacza, że automatycznie są one remisowe; w rzeczywistości wiele partii jest rozstrzygniętych. Musisz być cierpliwy i starać się gromadzić niewielkie przewagi, które ostatecznie pomogą ci uzyskać znacznie lepszą lub nawet wygraną pozycję.

3. Wysoka szansa na remis

Jak wspomnieliśmy wcześniej, powstałe pozycje w grze środkowej zwykle są równe i czasami związane są z masowymi uproszczeniami. Oczywiście istnieją sposoby, aby tego uniknąć, w zależności od linii, które wybierzesz. Najlepiej jest znać więcej niż jedną i używać ich w zależności od przeciwnika, przeciwko któremu grasz.

4. Zamknięte pozycje

W porównaniu z pozycjami po 1.e4, te wynikające po 1.d4 wiążą się z niewielkim kontaktem między dwiema armiami. Przez większość czasu centrum pozostaje zamknięte, a gra może rozwijać się głównie za łańcuchem pionków. Musisz zachować spokój i angażować się w przerywanie pionkowego łańcucha tylko wtedy, gdy nadejdzie odpowiedni moment, a twoje figury zostaną umieszczone na idealnych polach.

5. Cierpliwość

Jak można zauważyć, kluczem do tej pory była cierpliwość. Jeśli jesteś impulsywnym braczem, który zawsze musi "coś zrobić", to może lepiej rozważyć repertuar oparty na 1.e4.

Tutaj impulsywne posunięcia zwykle tworzą nieodwracalne słabości i oddają przewagę przeciwnikowi. Ponieważ centrum jest zamknięte, możesz zostać skazany na "życie" w cierpieniu, w którym twój przeciwnik będzie zwiększał nacisk i stwarzał nowe zagrożenia.

6. Obrona Grünfelda

Jeśli to, czego starasz się uniknąć grając 1.e4, jest nauka dużej ilości teorii, to ta odpowiedź udowodni, że się mylisz. Obecny status tego otwarcia jest niejasny, a Peter Svidler jest jednym z głównych kontrybutorów tworzenia tego "bałaganu", gdyż praktycznie obalił 1.d4. Teoria ciągle się rozwija i gracze próbują znaleźć nowe sposoby dla czarnych, żeby spotkać się z tym dość niewygodnym dla białych otwarciem.

7. Obrona Słowiańska

Z otwarć, które przetrwały próbę czasu, solidna Obrona Słowiańska pozostaje jeszcze do obalenia. Nie tylko to, ale jest dość trudno znaleźć linię dla białych, która daje przewagę. Gra czarnych jest dość łatwa i ich idee są jasne. Jest to otwarcie, które stało się popularne na najwyższym poziomie, a to, jak się domyślacie, zwiększyło tylko ilość teorii, której należy się nauczyć.

Tak więc, jeśli nie planujesz spędzać dużo czasu na naukę wariantów, musisz zastanowić się nad sposobem uniknięcia tego otwarcia.

Podsumowując...

Zawsze będą plusy i minusy każdego otwarcia, a kiedy zaczniesz uczyć się, najprawdopodobniej odkryjesz nowe niedogodności. Najlepszą radą będzie zachowanie pewnej elastyczności i możliwość stosowania 1.d4 i 1.e4 (zobacz, dlaczego zechcesz unikać 1.e4) w zależności od nastroju i, dlaczego nie, od przeciwnika.